Igge på piren

Just another WordPress.com weblog

Ayn Rand

with 25 comments

INLEDNING

Nu har det blivit dags att sammanfatta mina samlade intryck av Ayn Rands filosofi, delvis genom att särskåda vissa av hennes hängivna anhängares påståenden och delvis genom vad hon själv har skrivit.

Under de senaste veckorna har jag blivit medveten om vissa personers iver över Ayn Rands filosofi. Till en början upplevdes allt som ”nytt”. Lite som när man kommer över någonting som verkar originellt. Min personliga grunduppfattning eller ”grundkänsla” som jag lever i enlighet med går tvärt emot Ayn Rands. Detta kan vara en förklaring till varför jag har börjat göra efterforskningar.

Om en person gillar Rands idéer så är det givetvis ok. Har kommit i kontakt med subjektivister som gillar Rands idéer. Detta är varken oväntat eller konstigt. Jag kan förstå att vissa tilltalas av den etiska egoismen. Jag vill också påpeka att den etiska egoismen inte är så radikal och hemsk som den låter oinvigda tro vid första kontakten med den. Den etiska egoismen betonar omsorgen om ens egna intressen. Jag är enig med Rand i följande: Omsorg om ens egna intressen är inte något ont per se. Omsorg om ens egna intressen medför tvärtom ofta önskvärda ”saker”. Den traditionella filosofin har alltså enligt mig och andra tolkat ”egenintressen” lite illvilligt. En förklaring kan vara utilitarismens stora inflytande.

När vi vänder på steken ser vi att Rand inte bara i enlighet med den egoistiska aspekten utan också utöver den förkastar alla former av altruism. Altruistiska handlingar föreligger när andra människors intressen sätts framför de egna, när ens egenintressen får stå tillbaka. Med detta ser vi att Rand mycket väl kunde gå med på att vara snäll mot andra – men endast om det var hon själv som i grunden hade ett intresse av detta. En av de starkaste fördelarna med den etiska egoismen jämfört med sin nemesis utilitarismen är att den förstnämnda tillåter att människor värnar om ”sina egna” framför andra. Utilitarismen skulle i motsats till detta hävda att man bör offra en vän i förmån för två okända personer (förutsatt vissa antaganden). Personligen har jag aldrig förstått mig på denna dikotomi. Varför kan inte bägge alternativen ingå i en etisk teori? (Partikularismen klarar sig givetvis undan här). Jag vill hänga kvar lite kring denna fråga. Etiska egoister påpekar ofta det orimliga med en offermentalitet. Krävs det av en etisk teori att den väljer mellan endera egoistiska eller altruistiska förfaranden? Givetvis inte. En etisk teori skulle kunna inhysa element från bägge sidor. Visst, en problematisk konsekvens av en sådan teori skulle vara att den blir mindre vägledande. Men varför skulle man vilja välja mellan två problematiska alternativ när dessa kan kombineras? Dikotomiskt tänkande är välkommet i vissa fall medan det är malplacerat i andra. Försök att motbevisa mig utan att bli ”intrinsikalist”!

Det är emellertid inte på ett konceptuellt plan jag vill kritisera Rand & Co. Jag vill på ett sakligt sätt peka på vissa felaktigheter i Rands resonemang, främst när det gäller de yttersta betingelserna för hennes teoretiska anspråk. Först när dessa invändningar har tagits ställning till är det möjligt att på ett seriöst sätt utvärdera hennes moralfilosofi. Jag går således från metaetiken till moralfilosofin. 

RAND SOM AVVIKARE 

Jag vill hävda att Rand och hennes anhängare våldför sig på allmän filosofisk praxis. Kortfattat tar våldsföringen sig i uttryck genom förenklingar och falska argument. Detta är ingen ovanlig ståndpunkt att inta gentemot Rand & Co. Men oftast verkar de anse att det är själva det filosofiska etablissemanget som motarbetar dem. Vilka skäl har vi att tro detta? Den rimligaste förklaringen är nog att det handlar om en ad hoc – lösning som visar sig genom ett duckande för seriösa invändningar. En liknelse skulle kunna utgöras av det icke-falsifierbara i vissa av Freuds idéer: Freud frågar den lilla flickan om hon har drömt om spetsiga föremål på sistone. Flickan svarar ‘ja’ och Freud räknar svaret som ett bevis på att flickan lider av penisavund. Flickan svarar ‘nej’ och Freud räknar svaret som ett bevis för att hon har förträngt att hon lider av penisavund. Jag har noterat att Randianer har nära till hands att förkasta hela det filosofiska etablissemanget av anledningar som rör själva spelplanen. Jag anar att vi har att göra med två läger som så att säga inte talar ”samma språk”. Folke Tersman skriver någonstans om diskurser och argumentationer i allmänhet, att det gäller för all argumentation, om den vill vara fruktbar och potentiellt framgångsrik, att diskussionsdeltagarna delar en grund av gemensamma uppfattningar. Det måste finnas ett område av överlappning – en uppsättning föreställningar som kan utgöra premisser i de argument parterna åberopar. När jag har varit och kikat runt i etern verkar uppfyllandet av detta kriterium lysa med sin frånvaro.

Det sunda förnuftet – ett mellanspel

Det sunda förnuftet är ingen bra källa till kunskap när det gäller komplexa fenomen. Jag vet inte hur många gånger jag har kommit i kontakt med innehållet i föregående mening. Detta nämns oftast utanför filosofin. Det sunda förnuftet används på ett sätt som leder till förenklingar. Rand och Co. verkar ha för hög tilltro till sitt sunda förnuft. 

BEGREPPSAPPARATER OCH METAETIK 

Problem 1: En kontroversiell aspekt hos Rand är att hon förespråkade en form av etisk egoism som hon försökte rättfärdiga objektivt, med fakta, samtidigt som hon explicit argumenterade mot värdeobjektivismen (som det sägs. Hon argumenterade givetvis mot ”intrincismen”). Nu vill randanhängare hävda att hon kunde göra detta då hon överbryggade klyftan mellan ‘Intrincism’ och ‘subjectivism’ (jag använder engelska termer för säkerhets skull). Intrincismen hävdar att så kallade värdeegenskaper inhyses i tingen, att ting i världen bär på intrinsikala värden, att ett ting kan vara gott eller ont i sig oberoende av människorna. ”Subjektivismen” hävdar det motsatta, att värden skapas av värderande subjekt oberoende av tingen. Rand påpekar riktigt att bägge alternativen är falska. En exemplifiering av Rands lösning som jag fått av en kommentator och tillika randanhängare: 

Ett mycket enkelt exempel här är mat. Mat är bra för oss människor för det främjar vår överlevnad. Vi gör därför rätt i att sträva efter mat och att äta mat. Etc. Men mat är inte “gott i sig” oberoende av dess relation till oss människor. Nej, det är bra och gott – för oss. Därmed inte sagt att vi bara har hittat på matens värde. Nej det är bra och gott – för oss – för det faktiskt tjänar våra liv. Matens värde är alltså fakta.”

Vem skulle opponera sig mot detta? Att Rand har skapat ett luftslott som hon sedan effektfullt blåser ned under applåderna av sina lärjungar torde snart stå klart. Det hon egentligen gör är att missa målet. Jag har undersökt den nämnda dikotomin utan att egentligen hitta så tydliga spår efter den – den har inte använts så flitigt som det påstås och den är framför allt inte legio på området idag. Således verkar Rand antingen ha:

(a) skapat,

(b) justerat, eller

(c) på ett riktigt sätt använt

innebörden av begrepp för att sedan förkasta deras tillämpningar. Ett annat alternativ är att randianer idag sitter fast i Rands terminologi. Detta skulle betyda att deras ”karta” har blivit gammal.

Det blir lite illvilligt att hävda (a) eller (b). Även om hon antingen kan ha skapat eller (mer troligt) justerat (skräddarsytt) dikotomin för sina egna syften (notera att detta förfarande var önskvärt för Rand om det låg i hennes intresse att få inflytande eller bli populär eller dylikt) så blir det mer intressant att tolka henne så snällt som möjligt. Alltså ska vi undersöka (c). 

Rand var kanske adekvat i sina analyser, då, men värdeteorin har uppenbarligen utvecklats sedan dess. Således skulle hon idag inte kunna anses vara ett legitimt alternativ att lära ut i skolorna. Häri ligger kanske en förklaring till att hon inte får plats i akademins värld? Någonting som tyder på detta är att James Rachels i introduktionen till essäsamlingen Ethical Theory 1 – (The Question of Objectivity) särskiljer tre varianter av realism varav den första är den formen som Rand verkar gå till angrepp mot. (Notera att jag använder ‘realism’. Denna term inhyser inte samma bokstäver som ‘intrincism’. Jag använder realism för att det är i detta begrepp vi kan se ”intrincismen”. Om jag prompt skulle använda ”den falska dikotomin” ‘intincism-subjectivism’ så det ju stå klart att hennes idéer är passé. Dessutom är ju inte Rand intressant som ett historiskt fenomen i detta inlägg. Intresset ligger endast i huruvida hon skulle stå sig i dagens konkurrens.) Denna form kan kortfattat uppfattas som en teori om värdefakta som existerar oberoende av oss. I denna variant tar sig värdefaktan (eller värdeegenskaperna) enligt Rachels följande form:

… moral properties are distinctive properties that are separate from the object’s other qualities. When, after recounting all the other facts about the murder, including the facts about emotional reactions, prevailing social norms, and the like, we say that murder was evil, we are mentioning a new and additional fact.” 

Det är med denna beskrivning inte konstigt att exempelvis J.L. Mackie i polemik med detta uppbringar ”The argument from queerness” (det är ju ganska märkliga anspråk). Det verkar som om denna form av realism är väldigt lik ”intrincismen” (identisk?) som Rand angrep. Värdefaktan verkar finnas oberoende av människan som en del av världens beskaffenhet. (Notera att jag inte använder ‘värdeobjektivism’. Denna uppfattar jag som en rent semantisk tes. Hur som helst spelar ju ordvalen mindre roll. Det viktiga är att vi definierar innehållet). Modernare och mer rimliga varianter av realismen använder sig av supervenienshypotesen. Rachels beskriver enligt följande hur superveniens ska förstås:

Whether something is good or bad is always determined entirely by what its other properties are. For example, suppose there are two mailboxes that are exactly alike – they are the same size, the same color, made of the same material, equally waterproof, and so on. Now suppose it is suggested that one of these mailboxes is better than the other. This would make no sense, because objects cannot differ only in their goodness – if X is better than Y, there must also be some other difference between them … This may be expressed by saying that a thing’s goodness supervenes on its other properties.”

Supervenienshypotesen gör dock ingen skillnad beträffande Rands anspråk utan är endast ett element i vissa varianter av realism som undslipper problemet med att värdefakta anses vara konstiga (Mackie anser det dock fortfarande). Lars Bergstöm bland många menar att supervenienshypotesen inte är speciellt konstig. Värdefakta föreligger därför att vissa naturliga fakta föreligger. Psykologiska fakta är supervenienta på fysiologiska, kemiska egenskaper är supervenienta på fysikaliska o.s.v. För att återgå till Rachels och varianter av realism så menar jag att vi idag inte omges av värdeteoretiker som använder den falska dikotomin som Rand en gång i tiden vederlade.

Rachels skriver om ytterligare en form av realism vilken använder sig av begreppet ‘secondary qualities’ som betecknande för hur vi ska förstå värdefakta. Han citerar John Locke när den sistnämnda beskriver hur vi ska förstå dem:

… secondary qualities are powers that objects have to produce effects in the counsciousness of observers.”

Detta är enligt min mening en självklarhet och det är även här vi kan se Rands idéer skymta förbi. Jag ska förklara vad jag menar genom att hänvisa till Rachels och andras mest välkända exempel:

A physical object, like a box, has a shape and mass that exists entirely independent of observers. (Shape and mass are primary qualities.) The box’s shape and mass would be the same even if there were no conscious being in the universe. But what of it’s color? Color is not a thing spread upon the box like a coat of paint. The box’s surface reflects light-waves in a certain way. Then, this light strikes the eyes of the observers, and as a result the observers have visual experiences of certain character. If the light-waves falling on the box were different, or if the visual apparatus of the observer was different, then the box would appear to have a different color, and this would no more be the box ‘real’ color than any other. The box’s ‘redness’, then, just consists in its power, under certain conditions, to cause a certain kind of observer to have a cerain kind of visual experience.”

Vi ser Rand skymta förbi då denna beskrivning påminner om överbryggningen mellan ”intrinsikalismen” och ”subjektivismen”. Min poäng? Att Rand och Co. inte är rättfärdigade att kritisera många av dagens värdeteoretiker då dagens värdeteoretiker inte omfattas av, använder sig av eller beblandar sig med dikotomin som Rand kritiserade. Man skulle kanske kunna se den nämnda dikotomin som en idealtyp där de två positionerna framställs som utkristalliserade alternativ istället för nyanserade? Detta för att människor över huvud taget ska kunna närma sig en förståelse av diskussionen. Detta gäller givetvis också positionerna och dess definitioner inom dikotomin. Jag ska för tydlighetens skull utveckla resonemanget om primära och sekundära kvalitéer genom (ännu ett) citat av Rachels:

What does it mean for something to be sour? A lemon is sour because, when we put it into our tongues, we experience a certain kind of taste. What is sour for humans might not be sour for animals with different kinds of sense-organs; and if we were made differently, lemons might not be sour for us. Moreover, what is sour for one human being might not be sour for another – although we do have a notion of what is ‘normal’ for our species in this regard. But, despite all this, to say that lemons are sour is not a ‘subjective’ remark. It is a perfectly objective fact that lemons have the power to produce the sensation in us. Whether they are sour is not merely a matter of opinion.”

Det som dock behöver nämnas är att detta inte är, som Rachels uttrycker det, en robust form av realism (men ändock realism). Tänk på partikularismen, eller sök efter den på nätet.

Det verkar således finnas flera ingångar för kritik av Rand, hennes metaetik, samt hennes kritik av diverse annat. Några aspekter har jag redan nämnt ovan. Nu till en kritik som kan riktas efter det vi lärt oss av Rachels – det kanske mest kontroversiella med Rands etik är att hon är fundamentist. Fundamentet som rättfärdigar hennes uppfattningar är det goda i ‘mänskligt liv’. (Fundamentismen är enligt min mening alltid cirkulär till sitt rättfärdigande, men jag lämnar det här.) Det är även på detta sätt jag har sett randianer tro sig komma undan Humes lag (Vi kommer till Humes lag nedan). 

Sammanfattning av problem 1

Den närmaste positionen till ‘intincism’ jag kommer att tänka på, som är i bruk idag, är den moraliska realismen och inte värdeobjektivismen (som jag har sett att vissa hävdar). Om denna realism kan det i ett fåtal fall sägas att den är ekvivalent med ”intrincismen” som den användes av Rand, men endast i ett fåtal. Det den moraliska realismen, och de flesta anhängare av den, oftast hävdar, är att det existerar värdefakta/värdeegenskaper kort och gott. Den säger alltså ingenting om huruvida dessa värdefakta existerar i tingen oberoende av människan eller vice versa. Partikularismen, en ”svagare” form av realism beträffande värden, hävdar exempelvis att det är kontexten som avgör någots moraliska status. Således beror en handlings moraliska status på vilka subjekt som ingår i kontextens räckvidd. Vissa behöver kött för att överleva medan andra inte behöver kött för att överleva. Det realistiska inslaget här är att det finns vissa fakta, naturliga fakta (vilka som behöver kött för sin överlevnad) och värdefakta (vilka berör den moraliska aspekten), som bestämmer den moraliska statusen hos någonting. Värdefaktan svävar inte omkring fritt som ett immateriellt väsen (som J.L. Mackie verkar tro) utan är istället kort och gott sådana fakta som rör moralen. Analoga exempel är ‘bilfakta’, ‘väderfakta’ o.s.v. En annan vanlig förklaring är att värdefaktan supervenerar på de naturliga faktan. För att exemplifiera kan vi säga att ‘smärta’ hos en individ är ett naturligt faktum som t.ex. kan vara en konsekvens av oprovocerat våld. Denna naturliga fakta kan ligga till grund för misshandlarens handlings moraliska status. Detta förfarande (definitionsförvrängning alternativt att en idé har ett utgånget datum) är vanligare än man kan tro. Det är en populär strategi att omdefiniera det begreppsliga innehållet i ett ord för att sedan peka på felaktigheter i tidigare analyser där ordet har ingått. Om Rand nu har varit adekvat i sina analyser så är de ändå inte relevanta i dagens filosofi. Har man sedan uttryckets gåva (eller annat liknande, t.ex. grandiosa och/eller manipulativa personlighetsdrag) så blir efterföljden givetvis att en skara personer ansluter sig till ens idéer. Jag kommer att tänka på hur ‘tvång’ missanvänds av dagens antagonister av Marx och hans efterföljare (ingen värdering av Marxs idéer).

Så, Rand missar målet. Hon har visat det falska i användandet av en viss dikotomi, men det finns ett antal värdeteoretiska positioner som inte inhyses i den.

_______________________ 

HUMES LAG

Problem 2: En annan mycket kontroversiell aspekt i Rands etiska teori tycks vara att hennes etiska egoism står och faller med svaret på huruvida Humes lag är sann, åtminstone om man tar hänsyn till grundläggande sätt att tänka på. David Hume menade att vi aldrig kan härleda ”bör-satser” ur ”är-satser”.

Om vi drar en slutsats som vi menar visar på ett ”börande” så ingår det ett börande i någon av premisserna. Ingår det endast är-satser i premissmängden så är inte slutsatsen om ett börande logiskt tvingande.

Detta återknyter till min inledning – subjektivister kan få gilla Rands idéer utan att implikationerna blir inkonsistenta, men tar man Rands etiska egoism för objektivt sann är man illa ute. Jag ska på ett belysande sätt visa hur Hume menade. Om vi t. ex. konstaterar att många barn i världen svälter och att Sverige har resurser att hjälpa och vi bestämmer oss för vad vi menar med ‘många’, ‘svälter’ och ‘resurser att hjälpa’ kan vi konstruera två är-satser:

1. Många barn i världen svälter.

2. Sverige har resurser att hjälpa.

_______________________

3. Sverige bör lindra denna svält.

_______________________

Som vi ser följer inte slutsatsen automatiskt. Resonemanget ser egentligen ut enligt följande:

1. Många barn i världen svälter (är-sats)

2. Sverige har resurser att hjälpa (är-sats)

3. Det är fel att barn svälter (värdesats (bör-sats))

___________________________________

4. Sverige bör hjälpa.

___________________________________

Sats 1 och 2 är som vi ser tydligt ”är-satser” eller faktasatser medan sats 3 är en värdesats som leder till börandet i sats 4. Som exemplet går inses det mycket lätt att argumentationen inte blir logiskt tvingande. Jag har sett ett antal randanhängare som med fräckhet förkastat Humes lag liksom jag har sett ett antal odefinerade personer med fräckhet förkasta determinismen (”Jo! Jag kan ju visst välja vad jag vill äta!”) (Notera att jag inte påstår någonting om determinismens sanningsvärde. Exemplet belyser endast den förenklande prägeln av resonemanget). Den mest rimliga förklaringen torde vara att resonemangen i Humes lag liksom i fri vilja- debatten inte förstås på ett adekvat sätt. Är det måhända det sunda förnuftet som spelar ut sina spratt?

Nu till saken. Ayn Rand och hennes anhängare förkastar Humes lag. Det kan anföras att böranden faktiskt kan härledas ur äranden, och att detta kan inses hur lätt som helst av vem som helst. Mer explicit: Är du hungrig bör du äta, är du en överlevare bör du inte ta livet av dig, är du trött bör du sova. Är det någon som inte ser poängen som jag vill få fram på ett klart sätt? Givetvis kan vi härleda BÖR från ÄR, men INTE på ett sådant vis att slutledningen är giltig i en objektiv mening.

Samtliga exempel innehåller implicita subjektiva värderingar.

Det är helt enkelt fallet att Ayn Rands etiska egoism innehåller argument som inte är logiskt tvingande och de är framför allt inte riktiga objektivt. ”Det är väl bra?” kanske den ännu icke initierade tänker? Icke. Det är snarare en inkonsistens. Ayn Rands etiska egoism kan med detta inte vara objektivt sann, punkt slut. 

– Varför?

Därför att den använder sig av subjektiva värderingar i rättfärdigande av objektivitetsanspråket.

För att ytterligare förstärka min slutsats vill jag hänvisa till en avhandling av Håkan Salwén – Humes law: An Essay on Moral Reasoning. Salwén undersöker tre former av tillämpningar av Humes lag (till följd av vissa tvetydigheter beträffande giltighetsanspråk). Ingen tillämpning räddar Ayn Rand.

Den variant jag redogjorde för ovan och som jag har sett randianer förkasta kommer han fram till är en logisk sanning.

Om man tolkar Humes lag på ett mildare sätt så menar man med en värdesats i en premissmängd att ”de flesta skulle anse detta” (t.ex. att det inte är önskvärt när barn svälter). Men detta hjälper inte Rand nämnvärt då hon är ute efter ett objektivt rättfärdigande. (Om man här vill hänvisa till den psykologiska egoismen för att ytterligare försöka komma undan så kan jag i all enkelhet meddela att detta inte löser problemet. Den psykologiska egoismen som rättfärdigande av den etiska egoismen blir på ett ännu tydligare sätt ett belysande av det riktiga i Humes lag.)  

Enligt min ringa mening ser det mörkt ut för Rand och Co. Jag tror ärligt talat inte att Rand och hennes anhängare har haft eller har de filosofiska distinktionerna riktigt klara för sig. Allt detta sammantaget kan utgöra förklaringen till varför hon inte får plats i akademins värld, hennes idéer håller helt enkelt inte måttet. De är för ytliga och kan inte redogöra för givna invändningar. Det vissa av hennes anhängare dock har rätt i är att filosofin av idag tenderar att fjärma sig från vanliga människor. Detta torde dock vara en nödvändig konsekvens av filosofins betingelser. ___________________________________________________________

Notera 1: Jag argumenterar inte mot den etiska egoismen utan mot betingelserna för Rands rättfärdigande av den.

Notera 2: Läs inlägget väldigt noggrant och försök förstå vad som påstås. Jag vill diskutera Rand på ett seriöst sätt.

Written by Åke

mars 17, 2008 den 6:04 e m

Publicerat i Okategoriserade

25 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag håller med. Jag är själv inte speciellt insatt i randianismen (eller ‘objektivismen’, som de själva säger), men som jag förstår är dess handlingsimperativ: utför de handlingar som du själv önskar givet att du inte begår mord.

    Jag har två frågor till randianer som läser det här. Är det som jag skrivit rätt? Om så, varför är mord fel?

    Pär

    mars 17, 2008 at 11:26 e m

  2. Jag säger som du sade till mig en gång: Det finns så många fel i det du säger att jag inte vet var jag ska börja. Det kommer att ta mig en evighet att gå igenom allting och det har jag ingen lust med. Inte just nu i alla fall. Jag håller i princip inte med om någonting. Dessutom anser jag inte att din diskussion är särskilt seriös, eftersom du ägnar dig åt att anklaga objektivister för en massa saker, men backar inte upp det med någonting konkret. Du kanske inte känner till det men jag spenderade nästan 18 månader åt min C-uppsats om just Ayn Rands metaetik. (Dessutom finns det hyfsat många objektivistiska filosofer inom akademin i USA nu för tiden och de har funnits sedan åtminstone 1960-talet. Det var svårare förr i tiden för dem. Det är lättare för dem nu för tiden.) Jag spenderade inte dessa månader åt att ”undvika” en massa ”svåra invändningar”. Det finns massor med skäl till varför akademin inte gillar Ayn Rand, men jag tror inte för ett ögonblick att de skäl (t ex att Ayn Rand hade en ”snäv” uppfattning om de två fullständigt dominerande lägren inom metaetiken) som du har angett här är ett sådant. (Om det vore ens pyttelite sant, då borde en massa andra filosofer också vara starkt ogillade, men det är dem inte.)

    Carl Svanberg

    mars 18, 2008 at 10:39 f m

  3. Pär du har tyvärr fel. Du har till att börja med fel eftersom objektivismen _inte_ säger att man ska göra det man själv ”önskar” eller ”känner för”, bara man inte begår mord. Det är ju klart att om kriteriet för vad man ska göra är vad man känner för eller önskar sig, då finns det ingen anledning att utan vidare förbjuda mord. Men känslor, preferenser, önskningar, etc är inte grunden för Ayn Rands moralfilosofi. Ayn Rand förespråkar rationell egoism: du ska sträva efter din egen lycka, genom att leva som en rationell varelse, i enlighet med rationella principer för människans överlevnad. Sådana principer som ärlighet, produktivitet, rättvisa, integritet.

    Reda ut vad detta mer i detalj betyder är mitt tips är att du på egen hand studerar Ayn Rands filosofi objektivismen. (Lite tänkande måste man göra själv.) Det finns många böcker i ämnet, på olika kunskapsnivåer. Om du är nybörjare inom filosofi då rekommenderar jag dig Craig Biddles ”Loving life”. Om du inte är en nybörjare utan en ”glad amatör” (och amatör är absolut inget dåligt), då kan du nog gå direkt till källan och läsa Ayn Rands bok ”The Virtue of Selfishness”. Om du däremot är ganska väl beläst i ämnet filosofi och moralfilosofi i synnerhet, då skulle jag slutligen rekommendera dig att läsa två böcker av professor Tara Smith. Den ena som redogör för Ayn Rands metaetik, ”Viable Values”. Och den andra som handlar om Ayn Rands normativa etik, ”Ayn Rand’s Normative Ethics: The Virtuous Egoist”.

    Carl Svanberg

    mars 18, 2008 at 10:48 f m

  4. Angående Humes’s lag och Rand. Objektivsmens böra-fundament uttrycks tydligt och elegant av Rands elev, Leoanrd Peikoff:

    “Objectivism says that remaining alive is the goal of values and of all proper action”

    Objektivister menar att de kan härleda detta fundament från empiriska observationer. Hur detta går till är dock en fullkomlig gåta. Det allra vanligaste argumentet ser ut som: ”Eftersom man måste vara levande för att kunna hysa en värdering så bör målet för alla värderingar vara att hålla sig levande”. Logiken i den härledning är dock obefintlig.

    Rand försöker även utläsa detta fundament som ett biologiskt imperativ, hon menar sig kunna se att skinnbaggen och yuckapalmen agerar som om deras överlevnad var det ultimata värdet, och sedan antyder hon att detta ”naturliga” imperativ bör överföras på människor. Emellertid ger inte evulotionsteorin Rand rätt på denna punkt, och denna typ av biologiska imperativ genererar inte logiskt bindande fundament i vilket fall. Rand lyckas alltså aldrig etablera sitt fundament med något begripligt argument.

    Rand försöker alltså i sin meta-etik få det att se ut som om hon etablerar individens överlevnad som det yttersta målet för varje individ, men detta är ett uppenbart absurt mål och Rand själv blir rutinmässigt utklassad i denna gren av människor som inte kommer i närheten av att konvergera mot hennes ideal, så hennes fundament framstår som irrelevant ur flera aspekter. Så det är uppenbart att det inte är överlevnad Rand egentligen vill åt, hon vill åt mycket mer.

    Så vad Rand gör i sin meta-etik är att hon som den skickliga författare hon är glider från överlevnad som yttersta mål till ett mål som hon formulerar som: ”människans överlevnad som människa”, där ”som människa” är det etiska ideal som Rand känner en stark personlig symapyi för. Exempelvis så gillade inte Rand homosexuella, alltså menade hon att även om homosexuella överlever i en bokstavlig bemärkelse så överlever de inte ”som människor”. Så när allt kommer omkring så är slutsaterna lagda till det meta-etiska argumentet, inte härledda ur det och den egentliga källan för Rands etiska slutsatser är hennes personliga preferenser.

    Fredrik Olsson

    mars 18, 2008 at 11:03 f m

  5. Carl:

    Jag raderar åtminstone inte din kommentar.

    Jag respekterar dina kunskaper beträffande Ayn Rand. Men det verkar, som sagt, som om vi inte delar några grundläggande förståelser för varandras sätt att tänka på. Kom igen, allt jag skriver kan du väl inte förneka? Det finns ju mängder av kritik som åtminstone varierar i grad av allvar? Vissa aspekter har jag svårt att över huvud taget förstå att man inte kan hålla med om.. Men diskussionen får väl ligga på is tills du bemödar dig att svara.

    Just den aspekten du tar upp består ju endast i spekulationer kring hur hon tänkte. (Det är många filosofer som är starkt ogillade just för att det tänker för ”stelt”).

    Det skulle vara intressant att få ta del av ett eventuellt försvar av hennes idéer då jag har svårt att se hur hon skulle kunna klara sig ur vissa problem.. Jag tror inte att vissa av mina invändningar besvaras i hennes egna verk. Det blir dessutomen för stor ”kostnad” att börja mala Rand från scratch.

    Jag tycker faktiskt att diskussionen är högst seriös. Det jag lägger fram är sådant jag och andra med mig anser är svagheter. Problemet med Humes lag t.ex. Eller problemet med att använda sådant som inte är legio. Jag ägnar mig givetvis åt att formulera vissa retoriska poänger – det är kanske inte fallet att ”den falska dikotomin” är HELT glömd. Men jag har rätt i att man inte måste välja sida idag då det finns mer sofistikerade metaetiska positioner – därav försvagningen av ”Rands lösning av den falska dikotomin”. Detta kan man ju inte förneka.

    Jag har aldrig sett någon bra lösning på problemet med Humes lag. Om du bemödar dig att svara på något så är det detta problem jag är mest intresserad av.

    (Länka gärna till din c-uppsats, det skulle vara kul att läsa den)

    Fredrik:

    Jag håller med om en del. Det är här Humes lag gör sig gällande – Rand lägger ju in en subjektiv värdering i premissmängden när hon vill rättfärdiga den etiska egoismen som en ”objektivt sann teori”.

    Patrik

    mars 18, 2008 at 12:14 e m

  6. Håller med Carl. Det är inte värt besväret att reda ut sådana här härvor. Om man inte får ordentligt betalt för det, vill säga.

    Per-Olof Samuelsson

    mars 18, 2008 at 6:05 e m

  7. Per-Olof och Carl:

    Om vi bryter ned det hela till:

    (1) det inte längre så beundransvärda med Rands vederläggning av ”den falska dikotomin”, och

    (2) er lösning på problemet med Humes lag, så

    blir det inte så mycket att göra.

    Patrik

    mars 18, 2008 at 7:06 e m

  8. Per-Olof & Carl:

    Besvara bara dessa två punkter – de relevanta.

    Gör inte någon detta måste min slutsats bli att de inte kan besvaras på godtagbara sätt.

    (Lägg inte ned någon möda på att reda ut krimskrams ni inte håller med om. Det leder ingenstans.)

    Patrik

    mars 18, 2008 at 10:11 e m

  9. Bara för att man inte orkar svara på dig betyder det inte att du har rätt eller att vi inte vet hur man ska bemöta dig. Vad gäller Humes lag har den direkt och indirekt behandlats i massor med litteratur. (Se t ex den litteratur som jag hänvisade Pär till.) Men om du nu är för snål för att köpa den kan du istället läsa de artiklar som POS har på sin hemsida i ämnet. Om du är för lat för att leta upp dem kan jag ge dig länkarna:

    http://www.nattvakt.com/online/bilagor/hume.htm
    http://www.nattvakt.com/nnv/020311subjektivism.htm
    http://www.nattvakt.com/nnv/020317fakta.htm
    http://www.nattvakt.com/nnv/020406varabora.htm
    http://www.nattvakt.com/nnv/070527svinparlor.htm

    Du kan även läsa min egen C-uppsats som indirekt och i förbifarten behandlar ämnet:

    Klicka för att komma åt liv_och_varden.pdf

    Carl Svanberg

    mars 19, 2008 at 12:55 f m

  10. Väldigt kortfattat kan man säga så här om ”Humes lag”. Tanken här är att ett böra bara kan motiveras om man förutsätter ett annat böra bland sina premisser. Men det finns ett problem vad gäller det yttersta ”börat” eller värdet, det som så att säga gör alla andra möjliga. Om det är det yttersta börat då kan det inte motiveras av ytterligare ett böra, för då är det inte längre det yttersta. Men om det inte finns ett ytterligare böra som kan motivera detta yttersta böra, då måste, sägs det, valet av detta yttersta böra vara helt godtyckligt och subjektivt. Ayn Rands svar på detta bekymmer är genom att visa att livet är det enda som logiskt och metafysiskt sett _kan_ tjäna som ett yttersta värde. Det går därför att motivera valet av livet som det yttersta värdet. Det är nämligen livet eller inget. Med andra ord är det bara om man väljer att hålla något annat än livet som valet blir omotiverat, för inget annat än livet är eller kan vara ett yttersta värde. För detaljer, se min uppsats och/eller de övriga länkarna och/eller referenserna jag gav till Pär.

    Carl Svanberg

    mars 19, 2008 at 1:03 f m

  11. Carl: Det går inte ihop. ”Hoppet” finns där ändå. En annan person skulle _faktiskt kunna_ tänka annorlunda. Vem är då Rand att pracka på denne en teori som är, som hon säger, objektivt sann? Det förefaller högst orimligt.

    Jag ska dock läsa din uppsats.

    Patrik

    mars 19, 2008 at 8:17 f m

  12. Carl: Nej, men eftersom du verkar vara väldigt involverad i att skydda Rand över lag och överallt så är det ganska troligt att, när du inte ”orkar”, att du inte kan.

    Patrik

    mars 19, 2008 at 8:23 f m

  13. Carl: Det är dessutom ganska lätt att skapa flera olika imperativ utifrån den empiriska observationen av människan som en ”överlevare”. Varför skulle just den etiska egoismen passa in här när andra moralteorier skulle kunna leda till bättre konsekvenser (Även när det gäller konsekvenserna måste subjektiva aspekter ingå). Rand lägger ju in subjektiva värderingar här och där i hela sitt teoribygge.

    Marx insåg att människan först och främst måste arbeta just för att kunna överleva. Därför tillhör det människans ”natur” – ska vi skapa ett imperativ som är objektivt sant?

    – Thou shall always work.

    Jag kommer fram till att människan först och främst är en överlevare

    – Thou shall always co-operate.

    Så, istället för att köpa hela Rands paketlösning så kanske det är du som ska ägna dig åt kritiskt tänkande en stund.

    Patrik

    mars 19, 2008 at 8:45 f m

  14. Det går _visst_ ihop. Det finns inget ”hopp”. Ja, folk har fri vilja. Man kan ”tänka annorlunda”. Men det förändrar ingenting för som t ex jag förklarar i uppsatsen så är det ändå bara livet som _kan_ tjäna som ett yttersta värde. (Se uppsatsen för längre utläggning.) Jag tror att du har missförstått det som har sagts.

    Rand prackar inte på någon någonting och det är inte fråga om att ”pracka” på folk saker och ting. Faktum är att Rand själv gör, i ett annat sammanhang, just den poängen att eftersom värden ÄR objektiva kan man inte pracka dem på andra människor. De är en form av fakta som måste upptäckas och förstås. Det är bara därför som Ayn Rands objektiva värdeteori är fundamentalt oförenlig med våld och tvång. (Till skillnad från intrinsikalismen och subjektivismen. Om det goda inte har sin grund i den objektiva verkligheten, då finns det ingen anledning eller möjlighet att försöka övertyga folk om vad det är vi bör göra medelst argumentation, fakta och logik.)

    Vill jag försvara Ayn Rand? Ja, men det betyder inte att jag anser att jag har en moralisk skyldighet att svara på vad som helst, till vilket pris som helst. Jag har faktiskt andra saker att göra om dagarna än att svara på sådana här frågor. Dessutom kan man inte, som du verkar tro, svara på vissa frågor utan att det kräver en massa tid och energi i anspråk att gå igenom. Det är knappast några enkla ”ja och nej” frågor du ställer. Ska jag anta att varje gång ingen kommer med invändningar (oavsett varför) mot det jag skriver på min blogg, så beror det på att ingen har några invändningar? Inte ens _dåliga_ invändningar?

    Vad gäller ditt påstående om att den intrinsikalism/värdeobjektivism som Rand talar om och att den inte skulle vara så vanlig idag, så säger jag att det är kanske sant. Men det är ändå en irrelevant poäng. Bara för att det inte finns många intrinsikalister/värdeobjektivister nu för tiden, vilket kan diskuteras, är det väl knappast en seriös anledning för filosofer att säga att det Ayn Rand kommer med är ointressant eller att hon skulle vara en dålig filosof med dåliga argument? Skulle inte tro det.

    Nu anser jag att Rand kommer med många revolutionerande insikter och lösningar på många av filosofins stora problem. Men även om man inte delar den uppfattningen är det ju knappast svårt att komma på många andra filosofer som många, inom akademin, anser har mer eller mindre dåliga argument eller ”felaktiga utgångspunkter” (som du verkar tala om), men ändå är det ingen som ignorerar dem. Så om dåliga argument eller ”konstiga” utgångspunkter, enligt någon standard, skulle vara ett skäl som gör en filosof ointressant, då skulle väldigt många filosofer aldrig studerats vid fakulteterna. Men så är inte alls fallet.

    Ayn Rands etik är ett sådant stort och enligt mig revolutionärt bidrag, som mer än allt annat borde göra att folk lyssnade mer på henne. De måste inte hålla med, men åtminstone ta upp henne och rättvist redogöra för hennes argument. Men det senare sker inte idag. Hon ignoreras för det mesta och om alls nämns, då är det bara för att förvränga hennes åsikter. (Detta vet jag av egen erfarenhet från mina egna filosofistudier; en del av dessa förvrängningar finns dessutom återpublicerade i den litteratur som används vid Lunds universitet. Se James Rachels bok t ex.) Om Rand nu har så uppenbart fel och hon har så lite att komma med, varför visar man inte bara det? Varför väljer man istället att förtiga henne eller förvränga henne?

    Det sista du skriver om Rands ”paketlösning” är för mig helt obegriplig. Om du överhuvudtaget vill ha ut en kort kort kommentar måste du formulera dig tydligare och göra klart vad din ”poäng” är. En sak som gör det du säger väldigt svårt att förstå är att du pratar om människan som ”överlevare”. Jag vet inte vad du refererar till.

    Om det du pratar om handlar om det som jag TROR att du pratar om, då följer det naturligtvis att vi ur fakta om människans natur kan och bör, om vi ska leva, formulera moraliska principer för mänsklig överlevnad. Så vadå? På vad sätt följer då inte Ayn Rands etiska egoism? Ditt eget liv är ditt högsta eller yttersta värde. Det som främjar ditt liv är därför gott och det som hämmar det är ont. Eller menar du att samarbete och produktivt arbete är oförenligt med (en rationell) egoism?

    Sedan avslutar du med en antydan att jag inte tänker kritiskt. Sådant gör att jag inte blir ett dugg mer benägen att försöka reda ut någonting för dig.

    Carl Svanberg

    mars 19, 2008 at 1:03 e m

  15. Carl:

    Min ton uppstår som ett svar på det som föregår den (i detta fall).

    Först nu börjar det bli intressant och potentiellt fruktbart. Vi är överens om att vi är oeniga kring lösningen på Humes lag-problematiken. Tror inte att diskussionen har så mycket att hämta mer beträffande detta om vi inte vill stånga oss blodiga förstås. Det är givetvis lätt att hänga upp sig på formuleringar och liknande men jag har kort och gott samma invändningar som majoriteten av rand-antagonister har, och de riktar sig kort och gott mot _lösningen_ från Rand (så som hon faktiskt tror sig lösa det).

    Mina synpunkter kring kopplingen mellan ‘livet som fundament’ och ‘etisk egoism’ kvarstår och för att förtydliga menar jag att jag inte ser någon rättfärdigad koppling som inte innehåller subjektiva element. Och det är, alltså, här vi är oeniga kring Humes lag.

    När det gäller avsnittet om ”den falska dikotomin” kan jag säga så här: Den är primärt ett svar på och en problematisering av vad bl.a. du och POS i syrliga ordalag har hänvisat till när kritik har anförts mot Rand vid tidigare tillfällen. Jag har egentligen velat visa att vederläggningen av dikotomin inte är rättfärdigad att ses som speciellt beundrandsvärd idag. Den löser så att säga inga reella problem (detta har ni påpekat). Du har dock rätt i att detta avsnitt inte är speciellt relevant ur en filosofisk synvinkel.

    När det gäller Ayn Rands popularitet inom akademin så är ju sådana påståenden, från min sida, endast spekulativa. Detta framgår på ett klart sätt. Det är ju en rent empirisk fråga som förhoppningsvis ingen tror att jag säger mig ha ett svar på. Det finns säkerligen många orsaker. Det är även en intressant fråga då jag personligen och generellt anser att alla ståndpunkter bör få ventileras på ett juste sätt.

    Patrik

    mars 19, 2008 at 2:47 e m

  16. Om du har *lust* får du gärna förtydliga detta ytterligare: ”Mina synpunkter kring kopplingen mellan ‘livet som fundament’ och ‘etisk egoism’ kvarstår och för att förtydliga menar jag att jag inte ser någon rättfärdigad koppling som inte innehåller subjektiva element. Och det är, alltså, här vi är oeniga kring Humes lag.” Om inte, skit i det.

    Carl Svanberg

    mars 19, 2008 at 3:14 e m

  17. Det står klart och tydligt vad jag avser att förmedla.

    Varför just etisk egoism och inte vilken som helst sammanhängande moralteori? ‘Livet’ som fundament leder ju inte till att just den etiska egoismen ‘stämmer’. Humes lag kommer in på så sätt att ‘livet’ som ett ‘vara’ inte leder till just ‘egoistiska böranden’. Detta beror som sagt på vilka föreställningar man har om moralen och människan för övrigt. Det framstår tydligt att vi talar om ett ”hopp” och hoppet utgörs mer eller mindre av Rands subjektiva preferenser. Jag kan på samma sätt exempelvis hävda det riktiga i utilitarismen (utan att vara utilitarist) som härbärgerande ‘livet’ (och då talar jag givetvis om mänskligt liv på ett totalt sätt och inte bara det egna livet).
    Hur som helst är det, som Fredrik Olsson påpekar, den logiskt tvingande karaktären av en viss typ av slutledningar vi talar om och inte härledningar om ”böranden” från ”äranden”. Läser du mitt inlägg noggrannt ser du att jag hävdar att man kan härleda bör från är, när det gäller målinriktat handlande på individnivå. Men inte när det gäller universella och objektiva anspråk.

    Skummade igenom några av länkarna. Det är samma sak hela tiden. Total frontalkrock. Vi förstår som vanligt inte varandra.

    Patrik

    mars 19, 2008 at 3:42 e m

  18. En fråga till Carl:

    Kan man välja att leva utan att se endast _sitt eget liv_ som det yttersta värdet?

    Patrik

    mars 19, 2008 at 4:00 e m

  19. Carl:

    Din uppsats är välskriven och vad jag hittills har noterat bra.

    En fråga om yttersta värden: Ett koherentistiskt system är väl ett alternativ om man vill undvika en oändlig regress? I ett sådant system skulle ju ‘livet’, ‘njutning’, ‘aktuella moraliska sedvänjor’ och dylikt kunna ingå.

    Angående Kings förklaring (regressen): Den kan stämma trots att han endast abstraherar.

    Angående bristande vägledning: Detta ÄR ett problem men gör inte någon idé ‘mindre riktig’. Detta har jag varit inne på tidigare. Det får bli ”Trial and error” och andra behändiga förfaranden som används. Till sist kanske förnuftet (ibland) kan ge lite vägledning. Värden är nog aldrig lika ”värda”, men det kan vara svårt att ‘veta’ vilka som ska betonas framför andra. Man väljer så att säga inte alltid det som har det högsta värdet – vi är inga ”overly-rational beasts”. Vi får utgå från våra preferenser (som utgörs av våra tidigare erfarenheter i form av värden?) – förhoppningsvis konvergerar de mot liknande ideal (t.ex. mänskliga rättigheter?).

    Angående värden och preferenser: Det är troligtvis både och. Jag gillar dina exemplifieringar men det torde, åtminstone i vissa fall, föreligga en växelverkan. Således finns ”påverkningsriktningen” åt båda hållen.

    Patrik

    mars 19, 2008 at 4:40 e m

  20. Carl Svanberg:
    ”Om Rand nu har så uppenbart fel och hon har så lite att komma med, varför visar man inte bara det”

    Jag ställer gärna upp och visar det. Om vi först tittar på vad människor de facto värderar så är det ingen tvekan om att överlevnad är ett viktigt värde, det faktum att de flesta människor överlever med större framgång än Rand torde ju om något vara ett bevis på detta. Att överlevnad av människor betraktas som ett av många självändamål är inte kontroversiellt. Det kontroversiella är att människor bör betrakta sin överlevnad som det _enda_ självändamålet, och att detta är det enda självändamålet anger du explicit i din uppsats.

    Det jobbiga för objektivister börjar redan här eftersom en vettig människa omdelbart kan börja rada upp absurditeter som skulle följa om man i bokstavlig mening betraktade sin överlevnad som det enda självändamålet. Inte minst skulle man kunna visa på åtskilliga kollapser i det interpersonella samröret. Och objektivister har inget val annat än att hålla med, absurditeterna är alltför uppenbara. Men istället för att överge tesen så förflyttar man sin position från överlevnad till ”överlevnad som människa”. En människa kan alltså överleva i vanlig mening med betydligt större framgång än Rand, men ändå misslyckas med att överleva ”som människa”. Men detta gör meta-etiken meningslös, det etiska innehållet finns i tillägget ”som människa” och meta-etiken har ju ingening att säga vad det är att överleva som människa. Meta etiken reduceras till något i stil med: ”människan bör leva som människa”. Det torde vara klart här att denna position är något av en truism som de flesta människor säkert i någon mening hade kunnat acceptera, men det hjälper ju inte till att svara på frågan vad det är att leva som människa, dvs vad det är att vara moralisk.

    Tanken med meta-etiken är ju att etablera någon form av kriterium som kan användas för att generera etiskt innehåll i teorin. Det är uppenbart att åtskilligt (och absurt) innehåll genereras av kriteriet att människan skall bli så gammal som möjligt, men denna substans kan ju endast härledas därför att vi förstår kriteriet. För att förstå kriteriet som Rand etablerar, ”leva som människa”, så måste vi redan känna till etiken, och vad är då poängen med meta-etiken?

    Låt oss nu se på själva argumentet som Rand använder för att etablera överlevnad (dvs argumentet Rand använder innan hon glider över till ”överleva som människa”) som det enda självändamålet. De premisser jag kan identifiera Carl Svanbergs uppsats är:

    1) Man måste vara levande för att kunna hysa en värdering.
    2) It is only the concept of ”Life” that makes the concept of ”Value” possible. Detta är uppenbart en variant av 1.
    3) There is only one fundamental alternative in the universe: existence or non-existence. Man får anta att detta alternativ är fundamnetalt därför att man måste vara levande för att kunna hysa en värdering. Återigen en variant av 1.
    4) Människans överlevnad är villkorlig, man måste agera på ett visst sätt för att överlva. Följande är också sant; Människan måste agera på ett visst sätt för att säkra sitt genetiska fortbestånd; människan måste agera på ett visst sätt för att bli så gammal som möjligt; människan småste agera på ett visst sätt för att bli busschaufför.

    Vad jag kan se är detta de premisser Carl Svanberg använder sig av. 3 av dessa premisser är en variant av 1, en av dem säger att man måste agera på ett visst sätt för att överleva. Ingenstans kan jag se något som logiskt implicerar att överlevnad måste vara det enda självändamålet. 1) implicerar logiskt att ens överlevnad måste beaktas som ett medel, man måste till exempel vara levande för att kunna värdera att vara diktator.

    Vi har alltså här två problem. Meta-etiken lyckas inte etablera att överlevnad är det enda självändamålet, samt att meta-etiken renderas obsolet av att Rand ändrar självändamålet från att överleva till att överleva som människa halvvägs genom argumentet.

    Fredrik Olsson

    mars 19, 2008 at 7:00 e m

  21. Rand ligger visst i tiden. Jag skrev själv ett kritiskt inlägg om Rands filosofi för några dagar sen och senast igår pratade jag med en vän som tog upp ungefär samma argument som i detta inlägg mot Rand. Framförallt var han roat irriterad på det här med Humes lag.

    Det som diskuteras här har jag inte funderat på så mycket. Jag är inte så insatt i moralfilosofi. Att Rands filosofi handlar om vad man bör göra är uppenbart. Annars skulle det vara något man gjorde. Att det är det bästa att göra är inte så uppenbart. Men om man vill följa den så är det helt ok.

    Själv har jag problem med den skeptiska biten i Rands filosofi. Hon verkar inte ta det på allvar.

    Björn Axén

    mars 20, 2008 at 11:50 f m

  22. Björn:

    Ja, jag såg det, och kommenterade.

    Ja, Rand är ju en stor inspirationskälla för många. Som du ser i inlägget menar jag att det inte är så problematiskt att folk gillar hennes moralfilosofiska _idéer_. Det finns en del rent tekniska problem som enligt min mening är svåra att lösa. Det är dock ingen idé att diskutera dessa problem med randianer då man ofta inte talar samma språk.

    Patrik

    mars 20, 2008 at 12:06 e m

  23. Patrik:
    jag såg din kommentar och det var så jag hittade hit. Min kommentar här var framförallt riktat till randianerna.

    Ja randianer pratar väl fundamentalistiska.

    Björn Axén

    mars 20, 2008 at 2:11 e m

  24. […] men i det här fallet gör jag ett undantag. Jag bemöter inte allt av det som Patrik har sagt på sin blogg, men det som jag själv finner relevant att behandla. POS har sagt att det helt enkelt inte är […]

  25. […] 23rd, 2008 Henrik Sundholm avsnöpte tyvärr diskussionen om hans kritik av Patriks kritik av Ayn Rand med orden: […]


Lämna en kommentar